Mød 2020-kunstnerne: Niels Rønsholdt
Niels Rønsholdt og SPOR festival har et mangeårigt samarbejde, og Rønsholdt har præsenteret både nye og eksisterende værker på festivalen gennem årene. Rønsholdt er én af Danmarks mest anerkendte komponister og er især kendt for sine konceptuelle kompositioner, der involverer performance, tekst og et musikalsk udtryk med tydelige referencer til mainstreammusik og historiske musikgenrer. Værket Country er da heller ingen undtagelse. I Country, som kan opleves på SPOR 2020, parafraserer han den amerikanske country- og folkmusik i en meget anderledes cellokoncert.
”Det handler om country som musikgenre, men også i høj grad om nationalitet og tilhørsforhold. Countrymusikken er for mig næsten et urbillede. Hvis man skulle tegne en fordom om USA, så ser man cowboyhatten for sig og countrymusikken som et soundtrack til den nationalistiske dagsorden,” fortæller Niels Rønsholdt og uddyber:
”Min ide er, at det hele handler om autenticitet. Hvad vil det sige at komme et sted fra? Hele den debat, som jo også manifesterer sig på en ubehagelig måde i vores politiske debat. Jeg bruger countrymusikken fra USA som en slags prisme, som jeg ser det igennem. Meget af den amerikanske folkmusiktradition kommer jo fra europæiske lande som Skotland, Irland og Georgien. Det, jeg forsøger at gøre her, i meget lille skala selvfølgelig, er at flytte den tilbage. Så i stedet for at bruge guitaren, det amerikanske hovedinstrument, så flytter jeg det tilbage til celloen, som er et højeuropæisk instrument, og orkestret, som også er et gammeleuropæisk medium. Så noget, der er flyttet den ene vej, flytter tilbage og mister sin autenticitet og kontekst, men bliver til noget andet.”
Idé med rødder til SPOR 2012
Country-værket har en meget konkret forhistorie, for idéen opstod under SPOR festival i 2012, hvor Niels Rønsholdt fremførte værket Me Quitte, som er baseret på fransk chansonmusik. Samme aften optrådte cellisten Jakob Kullberg, og under en samtale backstage viste Kullberg Rønsholdt, at han mestrede den særlige teknik at spille på celloen som en guitar. Kullberg foreslog Rønsholdt at skrive et værk baseret på den teknik. Det lå en del år i Niels’ baghoved uden at blive konkretiseret, men nu – syv år senere – har det altså samlet sig til et værk.
Country har været en proces i flere dele. Det er et samlesæt af omkring 12 sange i en cyklus. Nogle af dem er uropført allerede, og lige nu er Niels ved at komponere resten af den utraditionelle cellokoncert specifikt til Jakob Kullberg, som har en dobbeltrolle som sanger – og faktisk også en karakter eller en rolle. Koncerten opføres af Kullberg i samspil med et kammerorkester.
”I Country vil publikum møde en duet mellem Jakobs livesang og en stemme, som ligger på en sampler. Det er en mærkelig enigmatisk stemme, som er sunget af en sangerinde, men i en anden toneart og i et højere tempo. Så sænker jeg tempoet, så det kommer ned i den rigtige toneart og tempo. Men det betyder også, at det kommer til at lyde lidt mærkeligt. Man kan ikke rigtigt høre, om det er en kvinde eller en mand. Den er androgyn. Så Jakob synger nærmest sådan nogle kærlighedsduetter med én, som ikke er der. Det er igen det her forhold med autenticitet. Når vi siger, at vi elsker vores fædreland, hvor er den kærlighed så egentlig rettet hen? Hvad er det for et forhold, vi har til det sted, vi er vokset op? Er det vores far eller mor? Eller er det jorden? Hvad er det, vi kaster vores kærlighed og tanker hen imod? Her er det en ikke-eksisterende krop, som synger duet.”
Aarhus som den trygge havn for en international karriere
Niels er født og opvokset i Aarhus og har boet her altid med en lille afstikker til Berlin, hvor han studerede kortvarigt. Han blev færdiguddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2004.
”Måske er det et udtryk for, at jeg holder af, at der er nogle trygge rammer, som kan ramme det indre kaos ind. Det er jo også et ydre kaos at være komponist og rejse rundt i verden. Der er ikke to projekter, der er ens, nye samarbejdspartnere osv. Så det er en meget kaotisk karriere i den forstand. Derfor har jeg brug for nogle velkendte og trygge rammer omkring det,” fortæller Niels og fortsætter:
”Jeg har været heldig og privilegeret, at jeg kunne lave det, jeg gerne ville, og jeg har virkelig arbejdet sammen med fantastiske mennesker herhjemme og internationalt. Så jeg har hele tiden vidst, hvad jeg skulle lave de næste par år. Og det er jo en privilegeret situation at være i.”
Og SPOR festival er også med til at gøre Aarhus til et attraktivt sted for den nye musik, mener Rønsholdt:
”Den er fantastisk den festival i både dansk og internationalt perspektiv. Måske er den ikke så stor i forhold til ressourcer, men den er en del af de festivaler, som er kendte internationalt og er kendt for en meget progressiv profil og at turde noget, som er anderledes end, hvad alle andre gør. At udfordre den vedtagne måde, man er i musikken på – eller hvordan publikum ser på musikken. Det er en progressiv måde at se på musik på.”
Flere indgangsvinkler ind til musikken
For Rønsholdt er det særligt vigtigt, at der er platforme som SPOR til at åbne den nye kompositionsmusik op for et nyt publikum.
”Jeg er stor fortaler for, at der er så mange forskellige stile som muligt. Ligesom jazzen er alt fra det vildeste impro-free til standards, så er kompositionsmusikken også meget divers og fyldt med en masse forskellige stile. Det kan betyde for publikum, at det kan være lidt svært at finde frem til det, man kan lide, men det betyder til gengæld også, at der er et væld af udtryk og indtryk, som man kan besøge som publikum. Som man kan lade sig overvælde af, forelske sig i, blive frastødt af.”
Samtidig er noget af det vigtigste for Niels Rønsholdt, når han komponerer, at han ikke kun skriver til fagfæller og kolleger med stor baggrundsviden om musikken – men at den er tilgængelig for alle.
”Derfor er det enormt vigtigt, at hvert værk bringer sin egen kontekst med sig. Man kan ikke bare regne med, at hvis man kender en bestemt tradition eller Per Nørgårds symfoni nr. det og det, så forstår man også, hvad det her handler om. Sådan møder en meget stor del af publikum ikke værker. Det er her og nu. Derfor er det vigtigt, at et værk er i stand til at etablere sin egen kontekst.” Han uddyber:
”Jeg holder af at bruge referencer. Det er stadig en kontekst, man skal kende til, men det er en meget bredere referenceramme. Fx det her værk Country, som baserer sig på den amerikanske country- og folktradition. Hvor end vi har det fra, er det en del af et stort fælles kulturelt – indrømmet vestligt – kulturgods. Det går jeg på besøg i og anvender i forhold til en overordnet ide. Jeg er ikke countrymusiker, men jeg tager midlertidigt bolig i den musik. Jeg tager den på som en kappe, eller som en skuespiller går ind i en rolle. Jeg tænker meget på, at min praksis og mine værker skal have forskellige indgangsvinkler. At man kan møde en overflade, som man kan få noget ud af, men at der også står nogle døre åbne, som man kan træde ind af og få mere ud af. I idegrundlaget eller det konceptuelle. Hvorfor gør han det her? Man kan forsøge at få svar på de spørgsmål, som musikken stiller. Det er idealet.”
Fakta om Niels Rønsholdt:
Niels Rønsholdt er en dansk komponist født i 1978. Hans værker spænder over eksperimentelle operaer, installationer, performances og koncertmusik.
Rønsholdt er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium under Karl Aage Rasmussen og Bent Sørensen og i Berlin under Helmut Oehring. Han har skabt bestilte værker til en lang række internationale ensembler og de fleste europæiske festivaler for samtidsmusik.